Prosjekt
Nordre Follo er Norges 15. største kommune, med cirka 62 000 innbyggere og 5 000 ansatte. Kommunen ligger i Akershus fylke og ble etablert i 2020 etter sammenslåing av Ski og Oppegård kommuner.
"Samarbeidet med SkyeTec har fungert godt! De har vært lydhøre for våre behov, de er raske til å svare på henvendelser og til å gjøre endringer fortløpende. Tilskuddsportalen ser ut til å bli et meget godt arbeidsverktøy som bidrar til å forenkle arbeidshverdagen for oss saksbehandlere."
- Maren B. Owe, Fritid- og frivilligkoordinator, Nordre Follo kommune.
Bakgrunn
Nordre Follo kommune har store planer for digitalisering de kommende årene og ønsket å få erfaring med bruk av Azure som drifts- og utviklingsplattform. Tidligere hadde kommunen en løsning der alle typer skjema ble sendt inn elektronisk, men de manglet et system som kunne behandle strukturerte data effektivt. Saksbehandlingen foregikk i stor grad manuelt, ved hjelp av klipp-og-lim fra e-poster og skjemaer, samt bruk av regneark for å holde oversikt.
Kommunen hadde behov for et system som kunne effektivisere behandling av søknader og gjøre prosessen raskere og mer pålitelig. I tillegg ønsket de å hente nyttig erfaring med drift i Azure.
Med vår lange erfaring innen Azure og skyplattformer kunne SkyeTec gi Nordre Follo kommune gode råd om oppsett og vedlikehold av deres utviklings- og driftsmiljøer. I tett samarbeid med kommunens interne IT-avdeling etablerte vi plattformen med Infrastructure as Code (IaC) og automatisering av prosesser.
På denne plattformen utviklet vi en applikasjon for behandling av søknader om serverings- og skjenkebevillinger. Applikasjonen laster automatisk opp søknadene og lagrer dem i en strukturert database. Løsningen støtter hele saksbehandlingsflyten, gir oversikt over aktive bevillinger, og genererer nødvendige dokumenter som vandelsattester og svarbrev.
Basert på de positive erfaringene med bevillingsløsningen, videreutviklet vi systemet til å inkludere behandling av tilskuddssøknader. Denne løsningen håndterer nå omtrent 1 000 tilskuddssøknader årlig og er klargjort for integrasjon med andre systemer, som regnskap og arkiv. Løsningen gir en god samlet oversikt og erstatter en rekke regneark som tidligere ble benyttet til dette.
I prosjektet har vi benyttet smidig utviklingsmetodikk med hyppige statusmøter. Vi har fulgt MVP-prinsippene (Minimum Viable Product), hvor vi startet med en grunnleggende løsning og kontinuerlig utvidet funksjonaliteten etter hvert som nye behov ble identifisert.
Skjermbilde av løsningen.
- React og Next.js
- C#
- REST API
- Azure SQL Server
- CI/CD med automatisert bygging og deploy
- Dokumentproduksjon og Excel-rapporter
- Bicep og IaC (Infrastructure as Code)